onsdag 6 april 2011

Hunden ensam i naturen

Det är roligt att köpa fina böcker på loppis. Man vet aldrig vad man kan hitta i boken, personliga bokmärken eller säregna marginalanteckningar.

Häromdagen, efter att ha sett Kerstin Ekman på Babel, tog jag fram hennes bok Hunden, en berättelse om en valps överlevnad i naturen. Kerstin Ekman har på ett beundransvärt sätt levt sig in i hundens nosande, strövande och sökande efter mat och vatten.

Inne i boken ligger ett stort bokmärke som förre ägaren klippt till av en bit gul kartong från ett reklammaterial producerat av Vaulunders förlag i Västmanland som, läser jag, bland annat ger ut Lars Anderssons dikter (detta var på 198o-talet, förlaget verkar vara nedlagt i dag). En av dikterna kan jag läsa på bokmärkets baksida:

När man är kissnödig
måste man räcka upp handen
vänta tills fröken ser en
ställa frågan:
Får jag gå på toaletten?

En gång gick jag på toan
för att sträcka på benen
dricka lite vatten
och göra grimaser i spegeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar