måndag 21 april 2014

Den sjungande torsken

Till sommaren återvänder jag till Island för att få uppleva detta speciella land när det (som  islänningarna själva säger) är som allra vackrast. Jag har gått och sett fram emot att få njuta kokt torskhals igen men nu vet jag inte längre om jag bryr mig om det, nu när jag vet att torsken sjunger där nere i havsdjupet. Jag äter inte sångfåglar, så ska jag verkligen äta sångfiskar?

Just det, det är inte bara Big Mouth Billy Bass som kan sjunga -- minns hur vi skrattade åt den  sjungande fisken i början av 2000-talet? -- utan det gör även torskar och alaska pollock (en torskfisk som även kallas stillahavsbleka) har forskare vid Scottish Association for Marine Science funnit.

Hanarna sjunger en kvart i taget, för det mesta efter mörkrets inbrott, och det finns en rytm i sången. Sedan vilar stillahavsblekan  i 45 minuter och torsken en timme innan de börjar sjunga igen. Syftet är att få en hona att lystra. Kanske, tror forskarna, är det hanarna med de djupaste bastonerna som fångar det största intresset.

Tänk så mycket man inte har haft en aning om. Där nere i havet ett underbart korus av röster.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar