torsdag 17 april 2014

Sömntablettens avigsida

Varför tar inte människan sömntabletter? Istället för att fördjupa sig i djurriket, tänker kanske någon som läst mitt senaste inlägg.

En liten tablett och saken är biff, sömnen infinner sig direkt. Men en liten tablett kan ge mer än sömn för natten. En liten tablett och vad som helst kan hända. Jag har alltid varit misstänksam mot sömntabletter och är det ännu mer efter att ha läst artikeln "The big sleep" i The New Yorker  (9 december 2013). En riktig skrämselartikel. Där finns en intervju med den franske forskaren Jean-Pierre Kaplan som varit med och tagit fram ett populärt ett sömnmedel som går under namnet Ambien i USA. Tar Kaplan någonsin själv en tablett? Nej, aldrig, alldeles för farligt, svarar han.

Jag vet inget om marknaden i Sverige men i USA säljs stora mängder Ambien varje år och biverkningarna är många. Så till exempel finns många berättelser om hur sömnmedlet förändrar ens personlighet och kan få en människa att stiga upp och göra de mest vansinniga saker under sömnen: öppna kylskåpet och frossa på mat, ringa folk mitt i natten, ta ut bilen och köra tills man krockar med mera.

Professor Daniel Kripke vid University of California San Diego School of Medicine har jämfört 10 000 patienter som använt sömnmedel med 20 000 patienter som inte ätit sömnmedel. Studien sträcker sig över fem år och Kripke fann att under den tiden var dödsfall mer än tre gånger så vanliga bland sömnmedelsanvändarna som i den andra gruppen (då hade Kripke kontrollerat för variabler som ålder, vikt, rökvanor, alkoholkonsumtion, cancer och flera andra sjukdomar). Professor Kripke menar att sömnmedel varje år dödar lika många amerikaner som cigaretter gör, det vill säga runt 400 000 (det är förstås svårt att bevisa).

Men har inte många stor nytta av sömnmedel? I artikeln sägs att objektiva studier visar att sömnmedel i genomsnitt ger bara 10 till 20 minuters längre sömn per natt. Förr var folk alltid vakna någon timme på natten och man talade om första och andra sömnen. Kan jag inte somna om, kan jag alltid läsa en bok. Att ligga vaken en timme är inte farligt.

Glad påsk med god sömn önskar jag alla!





3 kommentarer:

  1. Undrar vad den högre dödligheten består i. Plötsligt hjärtstopp? Jag har problem med klarvakenhet framåt midnatt och detta har ökat med åren (som pensionär). Följden har blivit att jag sovit till långt fram på förmiddagarna. För några år sedan fick jag en sömntablett av en bekant och den gjorde underverk. Skaffade egna som jag så småningom kom på att dela i sex delar (5 mg blev till 0.8 mg) och det visade sig fungera lika bra med en sjättedels tablett. Jag intalar mig att denna lilla dos inte borde utgöra någon risk. Ett lika bra sömnmedel och nyttigare är dock att motionera rejält under dagen via cykling, joggning(orientering) o dyl så det är bara motionsfria dagar jag tar piller eller när jag måste lägga mig extra tidigt för att stiga upp i ottan nästa dag.
    GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
  2. Forskning visar på samband mellan sömnmedel och depression, självmord och bilolyckor. Personer som tar sömnmedel är ofta äldre, överviktiga och har många sjukdomar; om de dör mitt i natten är det svårt att visa att det berodde på sömnmedlet, säger professor Kripke i artikeln.


    En sjättedels tablett någon gång ibland -- det är svårt att tro att det skulle innebära några risker. Å andra sidan måste den verksamma mängden bli så liten att jag undrar om det skulle gå lika bra med placebo. En sjättedels Alvedon kanske?

    Eller pröva med att räkna upp några djur för varje bokstav. Här lite hjälp vid bokstaven P: panter, pytonorm och påskhare.

    SvaraRadera
  3. Jag försökte igår, på engelska. Fastnade på E, elephant o eagle. Sen minns jag inget mer... Nu kom jag på eel. Skall fortsätta på F ikväll.
    Det hjälper nog inte att ta något som man vet är utan effekt. Placeboeffekten verkar väl inte då. Har testat denna lilla mängd många gånger nu och det har aldrig misslyckats.
    Skall ge din metod en chans, fast så småningom har man ju lärt sig alla djuren...

    SvaraRadera