onsdag 30 april 2014

Hur har det gått?



Inte för att jag vill verka stöddig, eller få höra att jag är fallen för skryt, men jag kärnade faktiskt smör i går. Världens enklaste gör-det-själv-jobb. Bara vispa 5 dl grädde tills det blir en grynig, vattnig massa som består av smör och vassle (tar ca 7 minuter). Sedan kramar man ihop smöret och tvättar det i ett par, tre bad med kallt vatten. Ja, det blev ett gott smör, både med och utan tillsatt salt. Fem dl grädde gav 210 gram smör. Blir det billigare? Nej, att kärna smör är ett nöje som höjer kilopriset några kronor.

Nu kommer jag inte själv att vara så stor smörkonsument. Mitt mål är ju att bli av med bukfett -- bukfett är en riskfaktor för hjärtsjukdom och diabetes -- och krympa midjemåttet som jag berättade för en månad sedan. Då mätte jag 79 cm. I morse mätte jag upp 77 cm och både långbyxor och kjolar sitter märkbart lösare om midjan. Härligt. Får se om jag kan gå ned åtminstone en centimeter under maj månad.

Elda försiktigt i kväll och ha en glad valborg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar