söndag 6 april 2014

I Hertha Hillfons ateljé





Ny forskning visar att varje gång vi ser på ett vackert ansikte klickar det till i hjärnan och vårt belöningssystem stimuleras. Undra på att vi dras till vackra människor! Att också vi med ordinärt utseende kan hitta en partner är bara för att de sköna inte räcker till....


Hertha Hillfon, den mångbegåvade konstnären, dog förra året och nu ska hennes verk, hennes blå hus och hennes ateljéer säljas. Åtta helger i vår visas hennes miljö (gå in på herthahillfon.se för att se om det fortfarande går att anmäla sig till en visning, intresset har varit stort) vid Sexstyversgränd tio minuters promenad från Mälarhöjdens tunnelbana.

Jag hade varit där tidigare, det måste ha varit i slutet av 80-talet, när Nationalmusei vänner ordnade en bussresa dit. Det var en kväll på hösten och Gösta och Hertha Hillfon visade oss runt
i ateljéerna. Vår värdinna tog ut plåt efter plåt med nygräddade bröd ur ugnen och bjöd oss, Beethoven hördes i bakgrunden och det stod levande ljus överallt runt de fantastiska skulpturerna. Det blev en av mina stora konstupplevelser, en magisk afton.


I går var jag tillbaka för att beundra Hertha Hillfons verk och miljö. Hennes skulpturer tar andan ur betraktaren. Mitt belöningssystem får kick efter kick, jag kan inte önska bättre. Det är en sorg att allt detta kommer att skingras.




Gösta och Hertha Hillfons två barn, Kurt och Maria, är båda konstnärer. Detta är Kurt Hillfon som  var på plats vid Sexstyversgränd i går. Nedan en av hans tidiga tavlor som hänger i matsalen i det   blå huset.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar