söndag 4 mars 2018

Ömmande tand

Kanske är tänderna den mest fascinerande delen av människan. En studie på nära 5 500 vuxna amerikaner som använde datingsidan Match.com visade att de bedömde tilltänkta partners i första hand efter deras tänder. Och visst är det så att människor som har ett ovanligt brett område mellan näsa och överläpp, och därför ler utan att visa sina tänder, är man till en början tveksam till?

Ta bara detta att vi inte vet varifrån tänderna kommer. Det kan vara så att tänderna är en liten rest av det hårda pansar som täckte våra förmödrar urfiskarna. Men tänderna kan också vara något som conodonterna har lämnat efter sig till oss. Conodonterna, ålliknande varelser som levde för flera hundra miljoner år sedan, var försedda med små tandliknande strukturer av kalciumfosfat som användes till att slita sönder och tugga födan.


Hur vet jag allt detta? Jag har läst Teeth -- A Very Short Introduction (138 sidor) från Oxford University Press som gett ut ett par hundra små introduktionsböcker i alla möjliga spännande ämnen men den lilla boken om tänder är och förblir en bästsäljare.


Ett liv som haj hade varit bättre, tänker jag. Hajar har inga tandproblem, de byter till nya friska tuggverktyg 200 gånger under livet. Nu har jag drabbats av en ömmande tand. Men jag har en tandläkarkompis, som tur är. Ingen fara på taket, sa Karin, men tanden måste vila. Inte tugga med den, inte utsätta den för kyla och inte för hetta. Klart att jag lyssnade. Faktum är att tanden redan mår bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar