tisdag 21 mars 2023

Ny bok om poeten John Donne

 

I dag är världspoesidagen och jag gläder mig åt att fortsätta läsa Super-Infinite, The Transformations of John Donne av Katherine Rundell. Boken om den engelska poeten född 1572 kom förra året och Uppsalas förnämliga stadsbibliotek gick med på mitt förslag att köpa in den.  

Alla som är det minsta intresserade av poesi och engelsk historia bör läsa denna skatt till bok: lättsam och humoristisk och informativ. Så har boken också blivit en prisbelönt bestseller i England. Rundell är akademiker – anställd vid Souls College i Oxford – och hennes ämnesområde är renässanslitteratur. Men hon är också en uppmärksammad barnboksförfattare. Nästa gång jag går till biblioteket ska jag titta om någon av hennes barnböcker kan finnas där.

1 kommentar:

  1. Ingen människa är en ö. Det är en ofta citerad mening som kommer från John Donne. No man is an island, entire of itself, every man is a piece of a continent, a part of the main [...]

    SvaraRadera