söndag 22 januari 2017

Ord mot ord

Det bor en iskonstnär i Sigtuna. Fåtöljen är vacker men lite kall att sitta länge på.
Ett av två nyårslöften var att lära mig förstå talad franska. Min strategi är att lyssna på Fip radio som spelar musik -- all slags musik -- och sänder nyheter tio minuter före varje hel timme. Via osmos kommer de franska orden att tryckas in i min hjärna och bli förstådda av språkcentrum. Jag är säker på att det kommer att fungera. I december kan jag fortfarande inte stava, men varje fransos kommer jag att kunna förstå.

Fip ger alla låttitlarna på skärmen, det är bra. Pourquoi remettre à demain? och On ne badine pas avec la mort är  titlar jag har fäst mig vid. Varför skjuta upp till i morgon? Man skämtar inte med döden. Men just döden vill jag skjuta upp. Det är så mycket som ska hinnas med först, inte bara det där med franskan. Man vill se bonusbarnbarnen stadga sig. Vill se Trump bli avsatt som president.(Trömp, säger man i Frankrike).

Om man skulle få för sig att många skjuter på saker är det upplyftande att ta del av Allmänna reklamationsnämndens arbetssätt. Den 9 januari skrev jag till ARN om fotoaffären Rajala Pro Shop där jag köpte en kamera (Sony RX100) i juli förra året. Ganska snart började kameran att krångla och i mitten av november gick den inte längre att använda. Butiken skickade kameran på undersökning: den var fuktskadad och det är inte ett garantiärende. Reparation avråddes.

ARN skickade meddetsamma min skrivelse till butiken som svarade direkt. Redan den 19 januari hade jag ett mejl från ARN och kunde bemöta butikens yttrande.

Nu står ord mot ord. På Sonys huvudkontor har man aldrig hört talas om en fuktskadad Sony RX100 förut. .Jag har hanterat kameran på ett normalt sätt. Den kan inte bli fuktskadad av att jag går i min trädgård och tar bilder på äpplen belysta av morgonsol? Rajala Pro Shop avvisar min tanke att kameran hade skadats under tillverkningen, på resan till butiken eller i butiken.

Återkommer när jag har fått nämndens utslag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar