lördag 17 juni 2017

Sommarläsning

La lecture sous la lampe av Daniéle Akmen
Flow är det saliga tillståndet när man är totalt uppslukad av det man sysslar med -- något som varken är för lätt eller för svårt --  och trivialiteter som kliande myggbett och kurrande mage inte finns. Vad kan vi göra för nästa generation? Psykologen Mihály Csikszentmihályi, som gjort ordet flow bekant över världen, var i Stockholm nyss och citerade då en tänkare från antiken: "Människor måste lära sina barn att känna glädje i rätt saker".

Ingen vill att ett barn ska få sina kickar av ta droger och göra brott och att slåss. Hur gör man då? Mihály Csikszentmihályi gav det här rådet: "Vi måste se till att våra barn och ungdomar lär sig att hitta flow i bra saker, annars kan de hamna fel". Varför inte föra in barnen  i litteraturens fantastiska värld? Ge dem flow genom att läsa högt, låna hem roliga böcker från biblioteket, ge böcker på födelsedagen.



Till dig som söker en bra vuxenbok vill jag rekommendera "Mödrarnas söndag" av Graham Swift.
Jag köpte den i Brighton, där jag var för någon månad sedan.  Kolossalt bra. Swift skriver så man tycker att man kommer huvudpersonerna riktigt nära.

De böcker jag ska läsa i sommar ligger bredvid mig i en trave:
Hertha av Fredrika Bremer (omläsning, nyutgåva från förra året med inledning och kommentar av Åsa Arping och Gunnel Furuland)
Den vita vägen av Edmund de Waal
En sommar med Proust (essäer av flera författare)
Den ensamma staden av Olivia Laing
Bedrägeribrottsligheten i Sverige. Kartläggning och åtgärdsförslag, Rapport 2016:9, BRÅ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar