måndag 30 mars 2020

Vad är din covidentitet?

Teleskopord är två ord som skjuts ihop. Min covidentitet är att vara försiktig, isolera mig, följa alla rekommendationer, tänka på att jag tillhör riskgruppen äldre och att G, med hjärtproblem, gör det i ännu högre grad. Vi vill undvika smittan, om det bara är möjligt. Då blir man överlycklig för alla  vänliga människor i ens omgivning som erbjuder hjälp med att handla mat och gå.på apoteket. När pandemin är överstånden kommer dessa människor att ha en särskild plats i vårt hjärta.

Covidiot är en annans sorts covidentiet. Covidioter negligerar faran med coronavirus, struntar i sin egen säkerhet och i att skydda andra. Det är de som reser till fjällen eller till sommarstället på Gotland utan att tänka på att om de blir svårt sjuka där, är inte ortens sjukvård dimensionerad för att ta hand om dem.

När en pandemi inträffar vill man gärna höra av sig till vänner och bekanta för att tillförsäkra sig om att de mår bra. Jag mejlade min gamla vän Karen på Färöarna. Dit har väl inte smittan nått? Men det har den, tyvärr. Dock är färöingarna väldigt duktiga på smittspårning och på att testa brett. Man har nämligen upptäckt att man kan använda samma slags test för coronavirus som används på lax i kommersiella odlingar. Ganske kunstig, ikke sandt, skriver Karen.

Odlad lax köper jag inte längre, den är känd för att ha många otäcka virussjukdomar. Men så bra att test på lax kan användas till människa också.






3 kommentarer:

  1. I dag er Færøerne erklæret fri for COVID-19. Øerne har omkring 50.000 indbyggere, 8.403 er blevet testet, 187 er fundet syge. Alle 187 er nu erklæret raske.

    SvaraRadera
  2. Så underbart att öarna är virusfria! Jag gläder mig tillsammans med alla färöingar!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera