onsdag 2 februari 2022

1922 - det underbara året

I går talade jag med min vän Ingrid som berättade att hon tänkte läsa Ulysses. Det är inget jag avundas henne. Jag har hållit i boken på biblioteket och den är tjockare än en tegelsten. 

I dag, 2022-02-02, är det hundra år sedan Ulysses av James Joyce kom ut. År 1922 har blivit kallat annus mirabilis, det underbara året. Då utgavs nämligen också T S Eliots dikt The Waste Land, The Garden Party av Katherine Mansfield,  Baal av Bertolt Brecht  och Sodome et Gomorrhe av Marcel Proust. Detta var också Rainer Maria Rilkes stora år. Under  några veckor i februari 1922 skrev Rilke 55 dikter publicerade under titeln Sonetterna till Orfeus varefter han, efter flera års prokrastinering, skrev klart sitt verk Duinoelegierna

År 1922 utgavs också Jacob´s Room av Virginia Woolf, den första fullstora boken utgiven på paret Woolfs förlag The Hogarth Press. Jag är den enda kvinnan i England  som kan skriva vad jag vill, jublade Woolf när hon hade blivit sin egen förläggare. 

Man kan läsa på olika  håll att Hogarth Press refuserade Ulysses. Det är inte sant. Leonard och Virginia Woolf såg bokens förtjänster och undersökte möjligheten att ge ut den, men hittade inget tryckeri som vågade ta sig an uppgiften. Risken att bli bötfälld för osedlighet var för stor. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar