måndag 9 januari 2012

Glaset



Margareta Ekarv heter en författare med rötter i den uppländska landsbygden. Hon är kanske mest uppmärksammad för sin roman Leran. Margareta, Lena Landström och jag -- som lärde känna varandra i en av författarförbundets nämnder för några år sedan -- träffas ibland. Senast sågs vi strax före jul på det kulturmärkta, cirkelformade kaféet på Östra Station (serverar mandelkrokar, bara det ett skäl att besöka stället).


Vi bytte böcker på kaféet. Jag fick Margaretas sprillans nya roman Glaset som jag sedan har läst under julen. Boken handlar om en liten flicka på landet som iakttar stormänniskorna hemma på gården och sommargästerna som är lite eljest. Det är lätt att känna igen Margareta i den lilla flickan.


Det är en roman, har Margareta påpekat. Vissa saker är tillagda, andra saker har tagits bort. Det skrämmande som hände vid kallkällan måste dock vara självupplevt. Idag ska jag ringa Margareta och säga hur mycket jag tycker om hennes bok. Den är välskriven, underfundig, humoristisk -- Margaretas bok gjorde mig glad och hjärtevarm. Hoppas den får många läsare.

Den här dagen 1908 föddes
Simone de Beauvoir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar