tisdag 24 januari 2012

Ordet för dagen


Förra veckan gick jag förbi stockholmsbutiken Awesome rags! som påminde mig om att awesome är modeordet i England just nu. Allt som är underbart eller fantastiskt eller otroligt fint är awesome, säger min väninna med barn och barnbarn i London.


I USA är ordet för dagen amazing. Programledare i teve använder det så ofta att folk har börjat klaga. Martha Stewart sa nyss amazing hela sex gånger under de första fem minuterna av sin teve-show.


Inneordet bland oss svenskar är tänker, påpekade Sissela Kyle i radioprogrammet Spanarna. Tänker att hon har alldeles rätt, jag hör det ordet användas hela tiden istället för anar, menar, anser, tycker, tror.


På 70-talet var det upplever som gällde. Man upplevde vinet som surt, luften som kall, kjolen som välsittande, semesterresan som underbar. Vad kan nästa modeord bli? Uppfattar? Jag uppfattar problemet med att hitta en bra partiledare som svårlöst. Bilden visar Virginia Woolfs skrivarstuga vid Monk´s House i Rodmell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar