torsdag 2 februari 2012

Fett ovärt


Fett ovärt säger ungdomarna om det som är dåligt, tråkigt, trist och fel. Fett ovärt är det att de lösa högtalarna som jag köpt (förstärker det inte alltid så höga ljudet från datorn) plötsligt har lagt av. Förstår inte varför, jag har kollat att alla tampar sitter som de ska.


Fett ovärt är det också att klippa äppelträd den här tiden på året. Så gjorde man förr, nu klipper vi på sommaren. Då kan man utan att riskera köldskador stå vid sitt träd och fundera på om den eller grenen ska bort. Trädet hämtar sig fortare från de skador som vi åsamkar det. Och vi slipper vattenskott som ger nytt arbete.

I förrgår gick jag Åkervägen från Helenelund till Sollentuna centrum. I de trädgårdar jag passerade såg nästan alla äppelträd ut som det på bilden, en sky av vattenskott som sticker upp. I vissa fall hade man låtit dessa skott växa till och bilda små träd i kronan.

Klipp inte nu, klipp i sommar!


2 kommentarer:

  1. Det finns en annan variant: att inte klippa/beskära utan låta grenarna växa och tynga ner dem så att de växer utåt, neråt. Är det ett bra sätt? Detta måste man i så fall satsa på redan från början.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte provat det sättet. Blir det inte för tätt med grenar om man inte tar bort några ibland? Jag hävdar att ett äppelträd måste klippas g-l-e-s-t för solen ska nå fram till frukten och ge den smak och färg.

    SvaraRadera