onsdag 1 februari 2012

Semjon Marmeladov



Oblomov, romanen om mannen som aldrig får något gjort, har blivit något av en kultbok bland svenska musiker, tycks det mig. Det var en av musikerna i orkestern Chesty Morgan (och tillika psykologkollega) som tipsade mig om den boken och nyss såg jag på nätet en entusiastisk recension skriven av en annan musiker.


Oblomov av Ivan Alexandrovitj Gontjarov (1812-1891) är bra, men ska man läsa en enda rysk klassiker rekommenderar jag Brott och straff av Fjodor Dostojevskij som är en gruvlig historia. I boken förekommer en Semjon Marmeladov, suput och far till den Sonja som följer mördaren Raskolnikov till fånglägret.


Jag har undrat om Marmeladov är ett skämt som Dostojevskij tillåter sig? Eller är det ett ordinärt ryskt efternamn son Putin och Gagarin? I sådana frågor ringer jag min vän Viktor som föddes i St Petersburg men lämnade Ryssland tillsammans med föräldrarna vid 14 års ålder år när Stalin ville bli av med alla utlänningar och hotade med utvisning till Sibirien. Marmeladov är ett ovanligt efternamn men fullt möjligt, säger Viktor. På hans tid var Dostojevskijs böcker förbjuden läsning.


Figuren med de uppdragna axlarna hittar man utanför biblioteket i Sollentuna centrum. Inne i biblioteket fann jag tavlan; den är utan titel men jag ser ett skärgårdslandskap i februari.

1 kommentar: