torsdag 19 februari 2015

Fel väg för tidningen

Vi har två morgontidningar och jag läser Svenska Dagbladet på morgonen och Dagens Nyheter på kvällen. Därför var det inte förrän efter middagen som jag slog upp DN:s kulturdel och såg en stor artikel om det jag skrev om i går: reklam som liknar journalistiska artiklar. Tydligen är detta vitt utbrett i engelskspråkiga tidningar.

Finns det journalister som lånar sig till detta? Ja, det är knepigt för journalister att få jobb idag. Finns  det svenska tidningar som vill publicera sådana kontroversiella annonser? Ja, tidningarna har det svårt och Expressen och Aftonbladet har nu bestämt sig för att börja med artikel-lika annonser som, lär jag mig, går under namnet native advertising.

Men är detta reklamgrepp -- redaktionell reklam, med berättande tilltal, som annonsörerna så gärna vill ha -- rätt väg att gå för en tidning som vill vara trovärdig? De flesta av oss vill ha klara gränser mellan annonser och journalistiska artiklar. I ett gratisblad kan mycket vara tillåtet och vi litar inte på den, men en morgontidning kostar flera tusen för en årsprenumeration. Om man luckrar upp gränsen mellan reklam och redaktion kommer prenumeranterna att tacka för sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar