lördag 28 februari 2015

Mer om skratt

När jag senast åkte pendeltåg fick jag lov att lägga ned tidningen och sluta läsa för att inte väcka uppmärksamhet. Det var Grönköpings Veckoblad som jag fann så oemotståndligt rolig att jag skrattade högt där jag satt för mig själv.

Människor skrattar sällan åt roliga saker när de är ensamma, vi skrattar tillsammans med andra.  Skrattet har en viktig social funktion och Sophie Scott, engelsk professor i klinisk neurovetenskap och skrattforskare, kallar det a social bonding behaviour.

Skratt, påpekar Sophie Scott, är den enda känslan som kan överväldiga oss till den grad att vi blir  hjälplösa -- ett rejält gapskratt och vi blir fullständigt lealösa i kroppen, kan inte styra oss. Lyssna på en intervju med Sophie Scott i radioprogrammet Forskarliv den 14 februari och du får bland annat höra två engelska sportkommentatorer som inte kan sluta skratta i sändning; eftersom skratt smittar våldsamt, garvar snart vi som lyssnar.

Eller gå in på sr.se och hör professor Scott bli intervjuad av Lena Nordlund  i Vetandets värld den 19 februari.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar