fredag 20 februari 2015

Den handlingskraftiga skatan

Förundra dig över allt, även det alldagliga (Omnia mirari etiam tritissima), sa Carl von Linné. Det läser jag i tidningen Biodiverse som ges ut av Centrum för biologisk mångfald och är en av dessa utmärkta gratistidningar med läsvärt innehåll. För att få den, skriv till biodiverse@slu.se

Från min läsfåtölj ser jag det höga körsbärsträdet med ett stort fågelbo i toppen. Jag förundrar mig över skatorna som inte ska lägga ägg förrän i april men bygger på sitt bo varje dag sedan tre veckor tillbaka. Säga vad man vill om skator -- har vi inte hört att de är tjuvaktiga -- men de prokrastinerar inte.

3 kommentarer:

  1. Jag har haft glädjen att se resultatet av ett skatbobygge, en liten unge som låg och sov i godan ro på gräsmattan nedanför boet i granhäcken. När jag fotograferade den, på någon decimeters håll, råkade jag väcka den, varvid den tittade storögt på mig en stund och sedan i sakta mak tultade in under granhäcken. Och jag smälte som smör i solen. Å andra sidan har jag en släkting som hatar skator för att dom plockar småfågelungar. Hon skulle med nöje ha haft ihjäl min skatunge.

    SvaraRadera
  2. Vg deras planeringsförmåga och handlingskraft är jag lite avundsjuk.

    SvaraRadera
  3. Jag vacklar när det gäller skator. De är så vackra att se på -- jag skulle också ha smält inför en liten skatunge -- och att de, liksom kråkan, katten, ekorren och många fler, tar småfåglar försöker jag tränga jag bort.

    SvaraRadera