fredag 27 november 2009

Att vara bokberoende


Senaste numret av Vi läser bjuder på en längre intervju med Kristina Lugn. Det är Martina Lowden som har gjort den och frågorna rör poetens läsvanor. Jag visste inte att Kristina Lugn och jag är själsfränder. Hon är längre, rödhårigare och mer begåvad, javisst. Men båda är vi bokberoende. Vi har aldrig lämnat bokslukaråldern.

Kanske är Kristina Lugn svårare drabbad. Jag har aldrig stannat hemma från jobbet för att få veta hur det går i nästa kapitel. Jag blir inte heller som Kristina Lugn arg när böcker inte lever upp till mina förväntningar. Jag bara suckar, lägger ifrån mig boken och tar en ny.

En sak till. Lugn har, precis som jag, snöat in på Bloomsburygruppen. Här trodde jag mig vara landets ledande expert i ämnet. Och så är det istället Kristina Lugn. Hon har läst precis varje bok som skrivits om Virginia Woolf, hennes syskon och vänner. Dit har jag inte hunnit.

Jag ser i tidningen att till våren kommer en översatt bok med titeln Vanessa och Virginia av Susan Sellers. Lugn har redan läst den. Om jag beställer den nu från Amazon och sedan lyckas hålla mig från att öppna den, är julhelgen räddad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar