fredag 3 juni 2011
Skräpmat i förändring
Amerikanska PepsiCo startade i slutet av 1800-talet som ett hälsodrycksföretag; Pepsi Cola påstods ha positiv påverka magens pepsininnehåll och därmed gynna matsmältningen. En bluff förstås, men det visste inte köparna.
Kan man säga att det låter seriöst när samma läske- och skräpmatsföretag uttalar att man ska bli Det Goda Företaget och ta sitt ansvar för en växande fetmaepidemi -- humoristen David Sedaris säger att en av tre amerikaner väger lika mycket som de övriga två -- och tilltagande ohälsa i USA? Lägga ner företaget eller propagera för att folk ska äta och dricka mindre -- den bästa strategin sett ur folkhälsosynpunkt -- vill man förstås inte. Nej, företagets Indien-födda kvinnliga chef Indra Nooyi säger att företaget ska göra annorlunda produkter för att kunna fortsätta in i framtiden med oförändrade volymer (The New Yorker 16 maj 2011). Ambitionen är, säger hon, att tillverka autentiska produkter med vetenskapliga fördelar (authentic, scientifically advantaged products). Det låter något.
Nooyi ger exempel. Man har slutat med transfetter, nu använder man solrosolja. Tidigare har PepsiCo använt pyramidformade saltkristaller kallade Albergersalt. Nu har man med hjälp av expertis i München tagit fram ett nytt så kallat 15 micronsalt som ger chipsen salt smak men har betydligt lägre natriuminnehåll. Om ett halvår ska man börja sälja en ännu hemlig dryck med låg sockerhalt.
Intensiv produktutveckling kräver resurser, bland annat duktiga provsmakare. Till sin hjälp har företaget en robot med känsliga smaklökar lika en människas men med högre kapacitet. Roboten klarar 40 000 provsmakningar om dagen och markerar när den får något extra gott i munnen. Kanske smackar den högt.
Franz Kafka dog denna dag 1924. Jag återkommer till bloggen 13 juni.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar