onsdag 29 juni 2011

Smultron och blåbär


Ur led är tiden. Hur ofta säger inte en människa det till sig själv? När det vänliga postkontoret inte finns mer. När banktjänstemannen på Nordea inte längre vet hur man gör en överföring mellan två konton (det var droppen över i, nu gör också jag mina överföringar vid datorn med hjälp av bankdosan). När det finns sjutton typer av frukostflingor men inte en enda hel, orensad strömming i butiken.

På midsommardagen hittade jag både smultron och mogna blåbär. Nog brukar blåbären komma ett par veckor senare? Det handlar väl om att vårt klimat blivit lite varmare. I alla fall, smultron och blåbär med mjölk får mig att älska allt och alla.

3 kommentarer:

  1. Ja, det är verkligen tidigt, jag har inte esn kommit på tanken att titta efter blåbär än. De brukar ju bli mogna till Margaretadagen. men mina smultron är inte mogna än, så kanske är också blåbären mer normala här.
    Margaretha
    som även hon
    förundras över
    den så kallade
    utvecklingen
    inom post- och
    bankväsendet

    SvaraRadera
  2. Det ser syndigt gott ut. Blev tvungen att ordna fram annat syndigt gott: några kvällsmackor med prästost och ovanpå den ena äppelmos av Aroma och på den andra blåbärssylt (hemlagat) och ett glas mjölk.
    Jo, det är rekordtidigt med blåbär till midsommar. Här i N Bohuslän verkar blåbären strejka i år, fast i gengäld har det varit mycket två år i rad.

    SvaraRadera
  3. Den som ofta är ute och går vet alltid när blåbären är mogna. Ringduvorna är nämligen först på bären och lämnar sedan mörkblå fläckar på vägen.
    Förresten undrar jag om Linné själv trodde på att smultron botar gikt. Kanske sa han det för att barnen skulle plocka bär till honom så han kunde njuta stort ....

    SvaraRadera