lördag 29 november 2014

Fettdrypande recept i Dagens Nyheter

En liter vispgrädde och 50 smör ingår i potatisgratängen för 4 personer som publicerades i Dagens Nyheter den 22 november.
I dag är jag på mitt värsta humör. Det är stjärnkockar som får mig att se rött. Förr tog matkreatörer ansvar för vad man delgav allmänheten. Tro det eller ej, men man ville att recepten skulle gå att laga efter och att det blev god, bra mat. Som inte gjorde folk sjuka. På de stora tidningarna fanns vad som kallades provkök där man lagade upp och provsmakade varje recept innan det gick i tryck eftersom man visste att det kostar läsarna tid och pengar att laga mat. I dag har provköken troligen förvandlats till "tysta rum" där de anställda kan dra sig undan när de blivit utmattade i kontorslandskapet.

I Dagens Nyheter för en vecka sedan, 22 november, bidrog Tommy Myllymäki med två recept. Det ena är ett recept på potatisgratäng (4 portioner) som innehåller 1 liter vispgrädde, 50 g smör, 900 g potatis, 3 dl mjölk, lök och vitlök.

Kanske var det ett skrivfel? Ska det verkligen vara en hel liter vispgrädde, frågade jag matredaktören Elin Peters. Ja, svarade hon i ett mejl. Hon hade kollat med förlaget och receptet krävde all grädden. Resultatet var precis lika uselt som man kan gissa när man läser receptet. Det blev en fet soppa. G och jag hällde bort 1 liter grädde och åt var sin normalstor portion fettindränkt potatis som fick oss att må illa och sova dåligt på natten. Det skulle Elin Peters också ha gjort, om hon hade tagit sig för att provlaga receptet.

Men kanske det andra receptet från Myllymäki var lite bättre? Nej. Det var en ratatouille (4-6 portioner) som innehöll 3 dl olja, 1 msk socker och 1.5 msk salt. Ja, mängden olja är nödvändig för rätt konsistens, försäkrade mig matredaktören. Jag fick ingen lust att prova.

I januari kommer Dagens Nyheter alla gånger att ha en serie som handlar om bättre hälsa med hjälp av sundare mat och mer motion. Det brukar man ha i början av året. Hur vore det att ge läsarna sunda matrecept hela året?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar