söndag 12 mars 2017

En rutten värld

Då går jag till Maxim /
tillsammans med mitt team /
av unga teatertjejer /
som fattar vad jag säger /
Marie och Ann-Sofie/
Julie och Stefanie/
jag lär dom att vi lever uti en rutten värld.

Så sjunger Henrik Dorsin i sin briljanta bearbetning av operetten Glada änkan (som visades nyss på Sigtunas biograf i direktsändning från Operan i Stockholm). 

En rutten värld? Ja, på många sätt. Brottsförebyggande rådet, BRÅ, släppte i förra veckan sin nya rapport över brottsutvecklingen i landet. Den visar att antalet anmälda bedrägeribrott har mer än tredubblats under den senaste tioårsperioden; år 2015 var antalet 185 000. Det är väldigt, väldigt mycket.

Var och varannan dag utsätts jag för bedrägeriförsök. Det kommer försåtliga mejl om än det ena, än det andra. Jag skulle vältra mig i guld om jag verkligen hade vunnit så mycket pengar som dessa mejl från jordens alla hörn försäkrar att jag har gjort. Sedan är det mejl om att jag har paket att hämta på posten eller att det är trubbel med en betalning eller något annat. 


Jag följer ett gammalt råd: Klicka aldrig på en länk i ett mejl om du inte är bekant med avsändaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar