lördag 22 april 2017

Expertkunskap för sticknördar


Om någon skulle lägga fram ett personligt frågeformulär, så skulle jag på frågan "Finns det något alls du är bra på? " tveklöst svara: "Slätstickning. Ingen slår mig i slätstickning. Visa mig en slätare stickning och jag ska ge dig den nyutkomna boken  Sticka. Detaljer som gör skillnad av Ulla Engquist".

Tänk att det finns någon som kan så oerhört mycket om stickning. Ulla Engquist berättar om olika sätt att skarva och fästa garn, lägga upp maskor (11 sätt att lägga upp maskor!), sticka kantmaskor, göra avmaskningar, sticka resår, sy ihop stickade stycken och mycket mycket mer. Det är helt enkelt en djup källa till all möjlig expertkunskap som jag kanske inte kommer att kunna använda mig av  -- jag blir aldrig annat än slätstickare -- men jag är glad att den finns.

Detta  ska bli en poncho, en klassiker som aldrig går ut ut modet:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar