fredag 5 maj 2017

Ikea har nya planer

Jag har ingen aning om hur maten smakar på Ikea  -- jag har aldrig varit på Ikea -- men jag läste i The Times (29 april 2017) att nära en tredjedel av kedjans besökare inte kommer för att köpa möbler, klädhängare, doftljus eller annat utan för att äta där. Maten är billig -- tidningens reporter betalar 45 engelska pund för en trerättersmåltid för fyra personer. Han har vissa kommentarer vad gäller textur och sötma -- jordgubbstårtan är intensivt söt, likaså senapen  -- men verkar tycka att familjen får valuta för pengarna. Laxen och potatismoset får tummen upp.

Ikea tänker nu öppna fristående restauranger som enbart säljer måltider, inget annat (fast vem vet, kanske kommer man att kunna köpa servetter med sig hem?). Ledningens förhoppning är att om några år ska folk säga till varandra: "Ikea har bra mat. Man säljer visst möbler också".

Vad kommer restaurangerna att heta? Det har man ännu inte avslöjat. Din gissning är lika bra som min. Jag tror starkt på SVEA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar