onsdag 20 juni 2018

Stoppa bedragaren -- Malin Olsson ringer mig

Det är bara min mamma som ringer mig idag, säger en bekant. Om fem år pratar ingen i telefon, skriver Hugo Rehnberg i The Perfect Guide. Nej, telefonen används mindre och mindre för samtal människor emellan.

Men vänta tills du blir äldre, då kommer telefonen att ringa. Häromdagen ringde Malin Olsson och berättade att mitt bankkort hade blivit skimmat i en bankomat. Det gjorde mig förvånad eftersom jag inte har använt någon bankomat på ett bra tag. Jag frågade om Malin ringde från min bank vilket hon bekräftade och när jag bad om hennes telefonnummer uppgav hon det här numret: 073-93 86 882.

Malin lät som en ung person och jag måste ha varit ett av hennes första utvalda offer, någon att träna på, för hon verkade ganska nervös och osammanhängande. Hon hävdade i alla fall att mitt kort hade blivit skimmat och nu skulle hon polisanmäla detta samt skicka mig ett nytt kort och en ny bankdosa. Sedan sa hon i så myndig ton hon kunde åstadkomma: "Nu vill jag att du tar fram din bankdosa." Då fann jag för gott att lägga på luren.

Dagen efter försökte jag ringa upp Malin och be om ursäkt för att jag var så abrupt, men hon svarade inte och på Eniro får jag veta att numret är okänt. Nästa gång ska jag låtsas ta fram bankdosan så att jag får höra fortsättningen.

Polisen rekommenderar att vi anmäler varje id-kapning och försök till id-kapning så det har jag gjort, telefon 114 14. Den polis som tog min anmälan tyckte sig känna igen namnet Malin Olsson och uppgav att det ringer olyckliga människor varje dag och berättar att de blivit lurade på stora summor av bedragare.

Berätta för alla du känner om det här bedrägeriförsöket så att folk blir varnade, sa polisen. Det lovade jag att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar