lördag 16 februari 2019

Slut med norsk lax

Vad ska mina fina norska vänner, som jag skattar högt och ser fram emot att äta lunch med om en månad, säga? Kommer de att bli gramse på mig? Men kanske har de själva börjat tvivla på sina nationalprodukt, den som jag har bestämt mig för att inte köpa mer efter att ha läst en upplysande artikel i Filters senaste nummer  (nr 66, februari/mars).


Under rubriken Fula fiskar berättas i text och bild om den norska laxindustrin som pressar ihop ett alldeles för stort antal fiskar i sina odlingskassar med påföljd att laxarna drabbas av sjukdomar och otäckheter som till exempel laxlus; hela 20 procent av laxarna i kassen dör med stora svampangrepp och köttsår på kroppen.

Jag läser om fiskfoder som importeras från Sydamerika och tillförs etoxikin för att hålla sig fräscht på den långa resan till Norge. Etoxikin, ett ämne som används i däckindustrin för att förhindra sprickbildning, misstänks för att ha svåra biverkningar. 

Filter berättar om korruption, forskningsfusk, djurplågeri och mycket annat som förekommer i den norska laxindustrin.  Läs Filter, alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar