lördag 20 april 2019

The invisible woman

I torsdags visade SVT filmen The Invisble Woman om Dickens häftiga förälskelse i skådespelarskan  Ellen Ternan. Filmen ligger kvar att se på svtplay. Där ligger också Bergmans film Smultronstället med nyss bortgångna Bibi Andersson och andra lysande stjärnor. Den måste jag se (för kanske femte gången) någon av påskdagarna.

I dag, påskafton, är dock min eftermiddag vikt till musikprogrammet "Från Blåkullajazz till kycklingpolka" av författaren Anna-Lena Lodenius (P 4, 17-19).

Glad påsk!





5 kommentarer:

  1. Tack för tips, Görel! Jag måste absolut se Smultronstället en gång till. På 60-talet fanns det på Kungsgatan i Göteborg en biograf med det namnet. Vet ej om den finns kvar. Men filmen ska jag absolut se. Har bara sett den en gång.
    Påskhälsningar,
    Ingvar

    SvaraRadera
  2. Mycket nöje!Ingrid Thulin är sanslöst vacker, Bibi Andersson en intagande söt flicksnärta och Viktor Sjöström en outgrundlig vis gammal man. Det grälande paret som får åka med bilen tills de blir utkastade måste vara modellerat på skribenterna Stig Ahlgren och Birgit Tengroth (aktuella i en nyss utkommen biografi).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skribenterna du nämner känner jag bara till namnet. Visst var Birgit T gift med Jens Otto Krag, dansk statsminister?

      Radera
    2. Birgit Tengroth var gift med Stig Ahlgren 1944 -1950 och därefter, 1950 - 1952, med Jens Otto Krag som då var dansks handelsminister, tror jag. Statsminister blev han senare. Efter skilmässan från Krag återvände Birgit Tengroth till Ahlgren men de gifte aldrig om sig.

      Radera
  3. Den gamle mannen (spelad av Viktor Sjöström) möter människor från hans tidiga yrkesliv och de minns honom med värme, han var en underbar doktor. Jag sa till att det stämde dåligt med den bild av samme person som Ingmar Bergman påstår att hans närmaste har: en iskall människa utan intresse för de anhörigas väl och ve. Inte trovärdigt, i min mening.

    Min vän Carin påpekade att vissa människor kan vara mycket omtyckta på sin arbetsplats men är hårda och straffande mot sin familj. Hon har förstås rätt, det finns sådana dubbelnaturer. I Tyskland kallas de Hausteufel und Strassenengel, hemmajävel och bortaängel.

    SvaraRadera