lördag 25 maj 2019

Fusk med matpriser

Läser i tidningen att fler och fler matbutiker struntar i lagkravet att ange kilopris. Antagligen för att man inte vill avskräcka kunden från köp av till exempel avokado och mango. Säljer man sådant till styckpris märker kanske inte kunden att hen köper en dyr vara. En liten ask med körsbärstomater för 15 kr kan verka billigt men räknar man efter, ser man att kilopriset blir skyhöga 60 kr.

Om din butik ger felaktig prisinformation kan du anmäla det till Konsumentombudsmannen som då uppmärksammar butiksägarna på att de bryter mot lagen. Butiken kan sedan välja att rätta sig efter lagkravet och visa kilopriset på varorna eller dömas till  böter i Patent- och marknadsdomstolen.

Förresten, varför heter det Konsumentombudsmannen? Varför inte göra det till ett könsneutralt ord och säga Konsumentombudet?

I några år nu har jag intresserat mig för fusk och bedrägerier som drabbar oss alla. Av detta intresse blev det en bok: "BARA BLUFF, din överlevnadsguide i en värld där bedragarna blir fler och fler" tillsammans med kriminologen Sofia Ardelius. Precis som jag för några år sedan gav mitt särintresse pomologi en egen blogg (www.svenskaapplen.blogspot.com) får nu bedrägerier en egen avdelning: www.bedragarbloggen.blogspot.com  Det är min mening att där fortlöpande berätta om nya bedragarmetoder som vi utsätts för.

3 kommentarer:

  1. Min affär har nog kilopriset på det mesta, men har ovanan att vika ihop den lilla etiketten på hyllkanten, så att det inte syns. Så där står jag och pillar fram lappen, och låter den vara kvar utvecklad, nästan varje gång jag handlar.
    Varje gång jag svarar på en enkät från affären, påpekar jag detta, plus att all deras prismärkning är svårtydd. Men inga förändringar har skett!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Man hör ibland ordet "konsumentmakt" men har vi har lite att säga till om. På en stor ort kan man välja att handla i en annan livsmedelsbutik men på en mindre ort blir det svårare. Din butik frågar om din åsikt men sedan bryr man sig inte om den. Den butik där jag handlar har aldrig någonsin frågat sina kunder om råd. Jag står beredd med en lång lista.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera