söndag 19 maj 2019

På kafé i Alingsås



Den största svårigheten när jag ville gå en kaférunda i Alingsås – som stolt kallar sig The Capital of Fika – var att veta var jag skulle börja. Det är så lätt att det första fiket kommer att utgöra en måttstock för de efterföljande. Lösningen blev att fråga på hotellet där man tveklöst svarade: Nygrens Café. Så till Nygrens på Drottninggatan begav jag mig och fann ett charmigt kafé med servering i två plan plus uteservering på innergården. Nygrens är möblerat med vitmålade pinnstolar  blandat med sammetsfåtöljer, bara att välja grad av bekvämlighet. Min lunchsmörgås var till full belåtenhet.









Nygrens får 10 poäng av 10 möjliga men det får också Ekstedts bageri och kafé som är inrymt i en hus från förmodat 1700-tal. Uttalad brist på sköna sammetsfåtöljer men trivsamt och ett stort sortiment av gott kaffebröd bakat på plats. Killen vid disken rekommenderade potatisbakelse och det är klart att det är vad man ska njuta till kaffe i Alingsås: sockerkaksbotten struken med vaniljkräm, smörkräm på det och så ett täcke av vit marsipan pudrad med kakao.

Potatisbakelse
Café Reval var stängt  och till salu.  Coffee House hade inte heller öppet eftersom man renoverade köket. Men Café Viola välkomnade mig med gammaldags tapeter och skön miljö. Jag valde räksallad och fick till det ett stycke smörad tekaka. Tekaka är en populär brödsort i  Alingsås.


På varje fik jag besökte var det hela tiden en stark inströmning av kunder, mest medelålders eller äldre män och kvinnor, ensamma personer eller par. Ungdomarna dyker upp på kvällen, gissar jag.

Hos Viola träffade jag en äldre kafégäst som vi kan kalla Ulla. Sedan hon blev änka går hon på kafé varannan dag, för att komma ut lite. Då beställer hon en lunchsmörgås, läser sin tidning och tittar på folk, det är trevligt.  Ulla går ofta till Viola där hon har ett favoritbord, men Sallys Café får också besök: "De känner igen mig och är så goa där ".

Kan man se på alingsåsarna att de går och fikar hela tiden? Nej, de ser ut som folk gör mest. Hälften är smala eller nästan smala. Hälften mer eller mindre rundnätta. 




 






1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera