lördag 7 november 2009

Apelsiner och bananer


Apelsinernas tid är utmätt. Kanske överlever de som råvara till juice men att skala och äta dem som färsk frukt är inte längre populärt.

Det var Jessica Gedin som i radioprogrammet Spanarna i går berättade om den pågående trenden att hellre välja en lättskalad banan än en apelsin som mellanmål. Hon hade läst i The Times att det gått så långt att 7 procent av engelska barn inte längre vet hur man skalar apelsin. Jag sökte upp källan på nätet.

The Times skriver att engelska föräldrar är för stressade för att skala apelsiner åt sina barn och inte har tid att lära barnen att själva skala frukten. Ja, jag har själv närstående som inte äter apelsiner för att de är tidskrävande att skala. Därtill blir man kladdig om händerna, saften sprutar i ögonen och den stänker ner skrivbordet.

Hur lång tid tar det att skala apelsiner och bananer? Jag skaffade frukt och testade. Man har väl arbetat som undersökande journalist en gång i tiden.
Skala en banan: 10 sekunder
Skala en clementin: 16 sekunder
Skala en apelsin: 110 sekunder

Tidningen föreslår olika sätt att befria apelsinen från sitt skal som jag återger en smula förkortade:
Hur man skalar en apelsin på ett snabbt men ändå pretentiöst sätt
1. Rulla apelsinen på bordet, det gör den lättare att skala.
2. Gör ett snitt på sidan av apelsinen med en vass kniv. Skär i skalet, låt bli att skära ned till köttet.
3. Stick in en matsked mellan skalet och köttet och lossa skalet (jag brukar klara den här operationen med hjälp av tummen, det är enklare men inte lika stilfullt förstås).
4. Riv av skalet i stora bitar.

Hur man skalar en apelsin på traditionellt sätt
1. Som ovan.
2. Skär skalet (bara skalet!) från ena änden till den andra i fyra sektioner. Riv av skalet.
Journalisten på The Times tillägger att om du gärna vill visa att du fått god uppfostran, skär av en liten bit i båda ändarna innan du skär skalet i sektioner.

När jag hade kommit så långt i tidningens apelsinskalarmanual slog det mig att jag inte vet vad man kallar apelsinens båda ändar. Den ena änden kan vi kalla skaftänden. Men vet någon vad man kallar den på motsatta sidan? I The Times talar man om the nipple och the navel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar