måndag 30 november 2009

Ett misslyckande

Eftersom jag är svag för citronkakor (nästan lika gott som äppelkakor) lagade jag tevekocken Niklas recept på Citrontarte à la Marco Pierre White från förra veckan. Gör inte det!

Jag följde det utskrivna receptet noggrant -- la torra ärter i tarte-skalet som man skulle -- och jag är ingen nybörjare i köket. Ändå blev resultatet ett misslyckande. Degen rann ned till botten på formen istället för att hålla sig uppe vid kanten och jag fick fyllning över. Hur tänkte Niklas den här gången? Kakan, som innehåller bland annat 11 (elva) ägg, 5 dl grädde, 5 citroner och en vaniljstång, kostar en dryg hundralapp att baka.

Detta var första gången jag följde ett teverecept. Nästa gång följer jag ett recept i Vår kokbok. Då står man aldrig där med sju deciliter överbliven fyllning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar