onsdag 14 juli 2010

Brev till Arla

Sanningen om apelsinjuice -- andra avsnittet

Arla Godmorgon apelsinjuice framställd av juicekoncentrat har en underlig märkning. ”100 % JUICE. INGET SOCKER TILLSATT” står det innanför en stor rundel på två ställen.

Jamen snälla Arla, lika gärna kunde juicen vara märkt med något annat som inte är tillagt: Varför står det inte: Inget färgämne tillsatt. Eller: Inget konserveringsmedel tillsatt. Av alla miljoner saker som inte är tillsatta i denna juice nämner man socker. Varför?

Konsumenten väntar sig att det ska vara 100 procent apelsinjuice utan tillsatt socker i förpackningen. Precis som mjölk ska vara 100 % mjölk utan tillsatt socker. Jag har aldrig sett att Arla skriver ”100 procent mjölk. Utan socker tillsatt” på mjölkförpackningarna.

Jag tror att det handlar om att Arla vill skapa förtroende hos kunden. ”Se här, vi känner ansvar, vi säljer 100 procent juice och vi tillsätter inte socker” säger Arla. Men när någon argumenterar på det där sättet blir jag misstänksam. Från min tid som konsumentskribent minns jag ett pressmöte på en stor fabrik som lanserade en ny syltfylld kaka. Vi tillsätter inget alls i kakan, sa man gång efter gång. Tills jag frågade vilka tillsatser det fanns i sylten när den levererades till fabriken. Det var ett antal.

Vad är det Arla tillsätter i juicen som man inte anger på kartongen?

Brev till Arla fredag 9 juli:
Jag undrar om apelsinjuice och grapefruktjuice från Arla tillsätts så kallade flavor packs, d v s apelsinoljor och smakämnen som förbättrar smaken i juicerna? Har läst att all industriell juice innehåller detta fast det inte deklareras bland ingredienserna.

Svar från Arla fredag 9 juli:
Namnet juice är skyddat enligt livsmedelslagen. Bara drycker som innehåller 100% juice, t ex från pressad apelsin får säljas under namnet juice. Dessutom kräver lagen att färg, arom och smak ska stämma överens med den ursprungliga frukten eller grönsaken. Juice innehåller inte något tillsatt socker. Det socker som finns i juicen kommer från frukten

Drycker som ”nektar” eller ”saft” innehåller visserligen också juice eller puré (passerad frukt), men i mindre mängder. Nektar behöver t ex bara innehålla 25-50 g per 100g färdig dryck, beroende på frukt. För drycker måste det vara juice tillsatt. Mängden varierar men skall alltid anges.

I våra nektar har vi inga syntetiska aromer utan det vi tillsätter är endast de aromer som härstammar från grundråvaran.
Trevlig helg! Med vänlig hälsning
Arla Forum Winnie 020-99 66 99

Frågade jag om socker i juice? Nej. Frågade jag om nektar? Nej. Jag frågade om man tillsätter flavor packs men fick jag svar på det? Nej. Jag skickade ett nytt brev till Arla och fick svar på måndag 12 juli.

Hej Görel!
Tack för ditt mejl!
Verkligen jätte kul att du är intresserad av Arla´s juicer och nektar.
Eftersom du har planer på att blogg om Arla´s produkter har jag mejlat ditt mejl vidare till vår PR Manager som är på semester och hör av sig till dig när hon är tillbaka.
Tack för att du tog dig tid att skriva till oss.
Med vänlig hälsning
Arla Forum Winnie 020-99 66 99
www.arla.se

Fortsättning följer ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar