onsdag 14 juli 2010

Odeklarerade tillsatser i apelsinjuice

Sanningen om apelsinjuice -- tredje avsnittet

Frågan om tillsatser i apelsinjucie var för känslig för att Arlas kundtjänst skulle hantera den. I går, tisdag 13 juli, får jag brev från Gunilla Ekström som arbetar för Arla på Rynkeby Foods HB med kontor i Stockholm och i Ringe, Danmark. Hon beklagar att jag inte har fått ett korrekt svar och skickar mig ett utdrag ur livsmedelslagen.

Gunilla Ekström skriver: ”Enligt juicedirektivet ska man återföra aromer till juicekoncentratet och de ska inte heller deklareras. I praktiken är det så att en liten del skalolja sätts till direkt efter koncentreringen för att undvika cardboard flavor, dvs härskning.
Juice industrin ska sätta till essens oil och essens aroma för att få en god juice. Tillsättningen kan göras med olika blandningar av essens oil och aroma och kallas då flavorpack.”

Gunilla Ekström uttrycker sig som om livsmedelslagen (juicedirektivet) tvingar tillverkarna att tillföra essenser och sedan hemlighålla dem. Sanningen är att juicen inte skulle gå att sälja utan dessa tillsatser. Jag har inte själv druckit industrins apelsinjuice innan den tillsätts skalolja och essenser men enligt Alissa Hamilton som skrivit boken Squeezed. What You Don´t Know About Orange Juice smakar den inte gott.

Företagen använder alltså så kallade flavor packs tillverkade av naturliga eller syntetiska råvaror. Det vore hederligt att deklarera dem på förpackningarna. Själv ersätter jag det där glaset juice med en apelsin. Äter klyfta efter klyfta med 100 procent äkta apelsin. Inga tillsatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar