torsdag 22 juli 2010

Redlove lovar gott


Just nu planteras en ny röd äppelsort i kommersiella fruktodlingar ute i Europa. Det gäller sorten Redlove som man hoppas mycket av. Redlove är rött utanpå och rött helt igenom. Det uppges smaka mycket gott med bärig arom och dessutom innehålla större halt antioxidanter än andra äppelsorter. Inte heller brunfärgas köttet efter uppskärning.

Schweizaren Markus Kobert har använt 20 år till att ta fram den nya sorten som blommar med mörkrosa blommor. Bland de äpplen som han har använt i förädlingsarbetet ingår Royal Gala, Braeburn och en rödköttig äppelsort.

Redlove finns i två varianter. Det är Redlove Sirena som mognar i augusti och håller till oktober. Och så är det Redlove Era som skördas i september och kan förvaras till jul.

Om kanske fem år kommer äpplet att finnas i fruktdiskarna i England. Vi får väl se om våra svenska fruktodlare också kommer odla Redlove. Och om vi amatörodlare kan köpa träd så småningom.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Det finns ett gammalt äpple med rött fruktkött som heter Aldenham purple. Har ett sådant träd här på området där jag bor i Johannesfred, Bromma.
    Tack för en intressant och trevlig blogg!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Roligt att du gillar min blogg! Jag hade själv det vackert blommande Aldenham Purple när jag bodde i Edsviken, Sollentuna, tidigare. Jag brukade skiva och torka äpplena som var goda att göra te på under vintern.

    SvaraRadera