onsdag 25 mars 2009

Tooticki och äpplorna


Så har Tuulikki Pietilä, även kallad Tooticki, gått bort 92 år gammal. Jag mötte henne i ett brev från livskamraten Tove Jansson daterat 15 april 2000.  Det är ett långt, vackert handskrivet brev där Tove tackar för att jag har skickat henne min nyutkomna Äppelbok. 

Tove skriver bland annat detta: "Jag kommer att dela Äppelboken, med var sitt Exlibris, med min grafiker Tooticki (hon från Trollvinter). Tooti motiverar så här: Hälsa författarinnan att jag har haft en hel del med äpplor att göra, till exempel innan jag föddes satt mamma i källaren och åt ingenting annat än massor av äpplor, och när jag växte upp blev jag expert på att snatta äpplor och när Tove och jag om vårarna  for ut till vår ö hade vi flera 20-kilos lådor äpplor med oss. Föresten, som den finne jag är kallade jag dem på den tiden äpplor och ganska snart sade Janssons och hela trakten äpplor och gör det kanske i denna dag. Sade Tooti. "

Både Tove 0ch Tooti har undertecknat brevet som slutar med Kram

I Trollvinter beskrivs Tooticki (som brukar bo i  Muminfamiljens båthus om vintrarna)  som lugn, sansad och jordnära. Du ser henne på bild ovan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar