måndag 23 april 2012

Andra veckan

Rättegången mot den norske massmördaren går in på sin andra vecka och vi kommer även fortsättningsvis varje dag bli påminda om en svårt personlighetsstörd man vars zenofobi -- rädsla för främlingar och vad de kan föra med sig -- och narcissistiska önskan att bli sedd som hjälte fick honom att kallblodigt ta livet av 77 människor och såra ett okänt antal andra människor fysiskt och psykiskt. Lika kallblodigt redogör han nu för sina handlingar och vad som drev honom.

Hur många islamhatare har vi i Sverige och vad kan de vara i stånd till? Undrar jag som för ett år sedan ringde min bekant från förr i ett ärende och till min bestörtning fick höra E komma in på islam och sin övertygelse om att Sverige i snar framtid skulle vara styrt av sharialagar. Kanske är E en av många? Om det finns en utbredd skräck för islam i landet måste den bemötas nu.

4 kommentarer:

  1. Breivik o andra terrorister är mysterier för mig. Genom sitt agerande förstör de ju för sig själva o sina egna ideer och får alla att vända sig mot dem. Detta gäller både islamister/självmordsbombare, högerextrema o andra extrema element. Det enda de uppnår är ju en viss skrämseleffekt men så länge de är relativt sällsynta så kan man ju bortse från detta. Men hur de tänker är o förblir en gåta för mig. Kanske är de så förblindade av hat att de förlorar förmågan att tänka rationellt plus att de förlorat all empatisk förmåga.
    Jag tror inte att någon ny Breivik kommer att dyka upp på ett bra tag möjligen att någon från andra sidan kommer att hämnas på någon Muhammedhädare.
    Vad jag är lite rädd för är att vi håller på att skapa ett nytt fattigsverige med många nyfattiga vilket på sikt kan skapa motsättningar, men än är vi inte där. Detsamma gäller i övriga Europa.
    Fattigdom kan vara en grogrund för mycket speciellt om de ekonomiska kontrasterna är stora.

    SvaraRadera
  2. Spänningar uppstår på många håll i vårt samhälle. Det finns uppenbart alltför stora klyftor. Nyss läste jag en artikel om de avgrundsdjupa skillnaderna mellan Icahandlarnas mångmiljoninkomster och deras butiksanställdas löner. Icahandlarens barn och den köttdiskansvariges barn kan knappast uppleva sig som jämställda.

    SvaraRadera
  3. Och ännu värre är det för de barn vars arbetslösa föräldrar bara har socialbidrag som inkomst. Obs detta kan gälla både infödda och övriga.

    SvaraRadera
  4. Svenska Dagbladet har en ny serie med titeln "Skilda inkomster". I dag är det en fattig kvinna med 19-årig son som intervjuas. Hjärtskärande läsning.

    SvaraRadera