torsdag 12 april 2012

Stressa mindre och slipp förkylning

Man måste inte vara stressad för att bli förkyld men det hjälper, hette det redan för 20 år sedan. Nu har forskare visat att virus biter bättre på stressade människor. Vid Carneige Mellon University i USA har man studerat 276 personer; först gjordes en uppskattning av stressnivåerna och sedan utsattes alla för förkylningsvirus. De som levt under stress före försöket blev lättare sjuka.

Stress ger stört immunförsvar. En ostressad vardag är det bästa förebyggande skyddet mot snuva och hosta som vi kan ge oss själva. I dagens tidning läser jag också professor Marie-Louise Danielsson Thams råd till stockholmarna: "Man ska undvika att klia sig i ögat, peta i näsan eller suga på tummen efter att man åkt tunnelbana". Bita på naglarna ska man bestämt inte heller.

4 kommentarer:

  1. Redan innan jag började skolan lärde min mamma mig att hålla fingrarna från ansiktet - och var jag tvungen skulle jag helst tvätta händerna först.
    Undrar ibland hur mycket läskiga saker som finns på kundvagnarnas handtag - somliga affärer i USA håller ju med våtservetter nära vagnarna, vore kanske smart.
    Fast mitt immunförsvar jobbar på övertid så jag klarar nog att handla utan servetter.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Jag har våtservetter men glömmer att packa ned dem när jag reser bort. Samma sak med handspriten. Lättare att komma ihåg inga-händer-i-ansiktet-regeln!

    SvaraRadera
  3. Och min mamma lärde mig att man skall hålla sig varm. Immunsystemet är effektivare då och virusen/bakterierna trivs inte så bra. Det är väl därför man får feber. Men bara det att man fryser betyder förstås inte att man blir förkyld.

    SvaraRadera
  4. Mamma hade rätt. Visserligen har forskarna visat att kyla inte leder till förkylning, men är man tunt klädd och frusen är man stressad och blir gärna sjuk. A warm person is a happy person, hette det i en amerikansk reklamkampanj för några år sedan (jag minns inte längre för vad, dunkappor kanske) och det ligger något i det.

    SvaraRadera