måndag 7 januari 2013

High tea i köket

Tänk att få gå in på ett bibliotek och veta: Allt det här är mitt -- att låna när jag vill! Och hur ofta jag vill! Och alla dessa kloka, vänliga bibliotekarier är mina vänner! Så känns det varje gång jag går in på ett bibliotek, särskilt det i Sigtuna som jag utnämner till landets bästa.

När jag senast besökte biblioteket föll ögonen på Flodernas bok av Nina Burton som jag lånade  direkt. Anglofil som jag är började jag med bokens avslutande kapitel som handlar om Thames och England. High tea trodde jag innebar en tjusig liten måltid med te, små scones och eleganta trekanter i Downton Abbey och andra slottsmiljöer.  Alldeles fel. Nina Burton lär mig att medan överklassen njöt sitt eftermiddagste vid fyradraget så fick arbetare och bönder vänta med sitt. Först efter arbetets slut drack man te med en matbit till vid köksbordet som förstås var högre än de låga soffborden i salongerna.

Nina Burton är en utomordentlig fackförfattare som skriver otroligt väl. Hon är utforskaren som reser på floden samtidigt som hon dyker ned i dess historia. Läsaren får veta mycket om livet på Thames förr och idag. I dag ska jag lämna tillbaka boken. Dess kapitel om Rhen och Rhone får vänta till en annan gång. Nu ska jag bjuda G på high tea i köket med paj och sallad till.

På bilden av sfinxen i London skymtar Thames. 






2 kommentarer:

  1. Du hann läsa om floderna före mig!
    En engelsk väninna berättade en gång för mig om när hon blev bjuden på te hos en väninna. May kom från ett arbetarhem, och för henne betyder te, något med kniv och gaffel - så hon var hungrig när hon kom till väninnan. Och hon var hungrig när hon gick därifrån, eftersom hennes väninnas begrepp om te, var ett par små gurkmackor och några scones.
    Eftersom man sällan säger high eller low, så är det förvirrande även för infödingar.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Jag hann före, men jag tror säkert att du blir först med att läsa hela boken till slut.

    Varför gör engelsmännen det så svårt för sig? De har haft flera hundra år på sig att införa bra, förklarande uttryck för alla slags måltider med te.

    SvaraRadera