söndag 30 december 2012

Tack, 2012!

I morgon är årets sista dag. 2012 har varit ett svårt år på många sätt och vi har alla bilder från Breiviks vansinnesdåd i Norge, från kriget i Syrien, från Sandy Hook Elementary School och från Costa Concordias förlisning på näthinnan. Bara för att nämna några av årets händelser.

Men jag vill också tacka år 2012 för det goda det gav. För min personliga del var det till exempel resorna till Lübeck och St Petersburg, två städer som jag nu kan stryka på min lista över Platser att  Besöka Innan Jag Dör.  Kvar står Venedig, Nice och Barcelona. Få se om jag kommer dit också.

Vad ska man tro om 2013?  Jag hoppas alla
 1) tar det lite lugnare med dator och mobil för att istället erfara hur trevligt det är att umgås med riktiga människor vid ett bord, se en film med en vän på en riktig biograf och läsa en riktig bok med bläddringsbara sidor som man kan anteckna på.

2) lagar mat med familjen varje dag för att njuta långsamt av goda smaker istället för att kasta i sig något vad som helst.

3) avstår från konsumtionshetsen och fulköp som bidrar till växthusgaser. Bra köp=övertänkt köp, helst efter att vi sett om det vi vill ha kanske finns på begagnatmarknaden. Fulköp=förhastat köp av överflödsvara vi inte behöver.

Jag hoppas på en så fin framtid som möjligt för alla. Gott Nytt År!


3 kommentarer:

  1. Även jag önskar dig allt gott för det nya året!
    Margaretha
    som uppfyller
    alla tre kraven
    på din lista

    SvaraRadera
  2. Kloka ord! Hoppas vi får njuta av dina pigga kommentarer även under det kommande året.
    Ingvar

    SvaraRadera
  3. Ja, vi hör av varandra under detta år också, vill jag tro!

    SvaraRadera