lördag 22 december 2012

Glad mittvinterfest!


I går inföll vintersolståndet, Maya-kalendern avslutades och det blev uppenbart att våra domedagsprofeter hade missuppfattat allt; jorden gick inte under utan allt som hände var att mayaindianernas gamla kalender slutade  och man började på en ny. Nu kan vi lugna ner oss och tänka på julen.

Julafton borde alltid ligga på en måndag. Det ger oss lördag och söndag att pynta huset och klä granen, sedan kan vi njuta av tre helgdagar under veckan. Jag har, inspirerad av barnboksförfattaren Lena Landström, börjat tänka på julen som mittvinterfest. Lenas senaste fina lilla bok heter just Mittvinter och handlar om små varelser som firar med god mat, brasa på tallbarr i öppna spisen och mittvinterkvist pyntad med ljus och glitter. På mittvinterafton får alla fina mittvinterklappar. Lena skriver med mycket humor och fyndighet och jag rekommenderar hennes bok -- illustrerad av maken Olof Landström --  till  stora och små. Den som inte får rätt julbok kan byta till den här.

Har du tröttnat på julmusik, gå in på Youtube och lyssna på Benjamin Stearn som är ett ungt stjärnskott  inom konstmusiken. Han har nyss fått ett  pris på 180 000 kr för sitt verk Worried souls. Benjamin Stearn har synestesi och ser toner som färger. Jag lyssnade på hans Four colours och försökte gissa vilka färger verket handlade om. Jag vet inte varför, men de fyra färger som kom för mig var saffransgult, kanelbrunt, grangrönt och sidenbandsrött.

God jul! Glad mittvinterfest till alla! Den ståtliga granen hittade jag i stora hallen på Nordiska muséet häromdagen. Gustav Vasa håller ett öga på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar