torsdag 28 mars 2013

Hur man får en sång att försvinna

Det är längesedan nu som det hände men jag minns hur irriterande det var att en ha en melodi som dröjde sig kvar i huvudet. Man försökte jaga bort den men slingan kom tillbaka och tillbaka. Vad gör man?

Musikpsykologer vid Western Washington University och University of London har studerat fenomenet. De har kommit fram till att det gäller att sysselsätta hjärnan så att den blir upptagen med något annat än detta som de kallar ear worms, men detta andra måste vara lagom svårt, annars kommer öronmaskarna tillbaka. Läsa en bok går bra, lösa korsord och sudoku är också att rekommendera.

Vilka melodier är det som kan fastna och irritera oss dagar i sträck? Det brukar vara välkända sånger som vi kan delar av texten till. Här är några av dem som ofta stannar kvar: Alejandro med Lady Gaga, Bad Romance med Lady Gaga, Call me Baby med Carly Rau Jepsen, Single Ladies med Beyoncé, She loves you med Beatles, SOS med Rihanna, You Belong with Me med Taylor Swift och Waterloo med Abba.

Bilden visar en butiksfasad på Söder i Stockholm som jag gick förbi i måndags. Glad påsk till alla!






3 kommentarer:

  1. Det är förskräckligt när en melodi fastnar i huvudet. För mig kan det ofta vara sånger som jag inte tycker om dessutom. Ha en riktigt Glad och skön Påsk! Yvonne
    Yvonnespassioneradeliv.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. Jo, det har jag upplevt också, många gånger, i olika sammanhang. Vid t ex löpträning hade jag ofta samma låt i huvudet. Lite tjatigt blev det. Bättre då med mp3-spelare med en massa låtar.
    Jag brukar annars använda musik i någon form för att skingra tankarna när jag lägger mig på kvällen. Effektivast är vågskvalpet (från Gotland) som finns att ladda ner från SR. Klassisk musik, P2, går också bra.
    GLAD PÅSK!
    PS Var det du som nynnar på Lady Gaga-låtar? :-) DS

    SvaraRadera
  3. Nej, det var det inte. Till min sorg kan jag varken nynna eller sjunga. Listan på låtarna kommer från The Daily Telegraph. Vågskvalpet från Gotland är skönt att lyssna på och Eva Sjöstrand som sänder klassisk musik från ön gillar jag också.

    SvaraRadera