fredag 13 september 2013

Uppror i skärt och svart

Konstakademins hörsal var fullsatt i går kväll när boken Uppror i skärt och svart  presenterades, en biografi över Kerstin Thorvall skriven av Beata Arnborg, min kära granne som tidigare har skrivit om Vivi Täckholm och Bang.

Jag lovar att här är en bok som kommer att få en stor läsekrets och många berömmande ord. Beata har under ett par år lagt ned ett enormt arbete på att intervjua familjemedlemmar och människor i Kerstins närhet samt läst hennes böcker, brev m m. Nu längtar jag att få kasta mig över boken och lära känna den komplicerade personen Kerstin Thorvall -- begåvad  illustratör, barnboksförfattare,  krönikör och romanförfattare. Och mor till flera pojkar.


Susanne Ljung, känd från sina radioprogram om mode (Stil), samtalade med författaren Beata Arnborg (t h) om Kerstin Thorvall i Konstakademins hörsal.

Beata Arnborg med barmbarnen Bella och Bianca.

Kerstin Thorvall  var i flera år gift med den så småningom framgångsrike konstnären Lars Erik Falk, 91 år och fortfarande verksam (det blir snart en utställning i Uppsala). Han bor i Sigtuna och jag ser ofta den raske mannen ute på promenad. Jag träffade Lars Erik i minglet i går  och han är mycket nöjd med Beatas bok. Jag har kommit fram till förförelsen, sa han. Det vill säga hans förförelse av Kerstin.

Jag har humor, alltså lever jag, skrev Kerstin en gång till Lars Erik. Humor hjälpte henne nog att stå ut med en ångestfylld tillvaro. En av Lars Eriks och Kerstins söner var med i går kväll, en son bor långt bort och kunde inte komma. Den tredje sonen tyckte att det skulle vara alltför tungt att vara med, sa Lars Erik. Det var inte lätt att vara barn till Kerstin Thorvall och det var inte lätt för henne att vara mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar