lördag 22 februari 2014

Mötte våren i Laholm



Genast jag kom hem från Laholm -- där jag varit för att tala om prokrastinering på stadens fina bokhandel (fristående, vilket betyder att man köper in de böcker man vill utan att vara styrd av någon kedja) -- i torsdags kväll, ville jag vända tillbaka. I Sigtuna var det vinter med snö och kyla medan Laholm bjöd på vårväder med  snödroppar och vintergäck på gräsmattorna. Prokrastinerar man mycket i Laholm? Det kan jag inte tro, men ämnet drog stor publik och vi fick skratta tillsammans åt våra tillkortakommanden.

Jag trivs i Sigtuna men skulle jag flytta en gång till i mitt liv, blir det Laholm, en vänlig villastad med inbjudande trädgårdar här och där. Laholm är känt för sina många vackra skulpturer;  i Teckningsmuséet finns turistinformation som ger besökaren en karta att stadsvandra efter och berättar om skulpturerna.

De badande barnen av Stig Blomberg ; Lagan i bakgrunden


Dansen av Stig Blomberg



Potatisplockerskorna av Karl-Gustaf  Jönsson
Staden inramas på ena sidan av Lagan som flyter som en bred gräns mot det böljande jordbrukslandskapet; här vill jag göra ohöljd reklam för restaurangen Gröna Hästen där man äter lunch till modest pris och samtidigt ser ut över ån och fälten på andra sidan, det kan inte bli bättre. På Stadshotellet är alla rum inredda efter en särskild tidsepok och jag bodde fint  i rum á la 1890 med sammetsgardiner och badkar på lejonfötter. Rummet intill var Garbo-rummet,  där ska jag bo på nästa gång jag kommer till stan (för att se alla konstverk jag inte hann med denna gång).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar