söndag 18 maj 2014

Litteraturfestival i Sigtuna



Mannen i kiosken vid Stora Gatan i Sigtuna har inte gått in där för att ringa ett samtal, om någon trodde det. Nej, detta är G och han står där för att lämna en bok -- Den otröstliga ögontrösten från Riksförbundet för hembygdsvård -- och plocka sig en annan. Själv lämnade jag Moderspassion av Maj-Gull Axelsson och tog med mig ett fint exemplar av Freedom av Jonathan Franzén. Detta är nämligen ingen telefonkiosk utan en Bokkiosk som vem som helst kan använda sig av -- lånekort är ej behövligt.


Tänk på det och byt till dig en bok nästa gång du besöker Sigtuna. Och kom, om inte förr, så den 23-24 augusti när det för tredje gången är litteraturfestival här och vi är en hel hoper författare som möter våra läsare på olika platser runtom i stan. Det blir också ett extrafint besök: Richard Ford kommer och berättar om sitt skrivande.


 Härligt att värmen är tillbaka. Min magnolia slog ut och den har aldrig varit så praktfull (om man bortser från att den senaste köldknäppen gav kronbladen några bruna fläckar). På Brunkebergstorg blommade de granna, rosa dubbelblommiga körsbärsträden så här stiligt i fredags.

2 kommentarer:

  1. Jag hoppas på att mina små magnolieplantor skall repa sig efter har-/rådjursangrepp för några år sedan. Innan dess hann de dock visa upp sina praktfulla blommor.
    Här i N Bohslän har körsbären blommat färdigt för ca 10 dagar sedan och plommonen är i slutfasen. Men nu har äppelblomningen exploderat i och med sol o värme, så vackrare än så här blir det inte med t ex Oranie, Gyllenkroks A o Charlamowsky i samma träd. Vilken njutning för ögat!
    Tydligen ligger vi lite före Sth-regionen här?

    SvaraRadera
  2. Västkusten ligger före! Mina äppelträd hade inte börjat blomma när jag reste till Norge den 18 juni, men då jag kom hem var de i full gång och nu har kronbladen börjat falla. Kort fägring!

    SvaraRadera