måndag 27 april 2015

Galen i humlor

På hemväg från Fagerås stannade vi till i Hjo som är en av mina favoritstäder. Där gick jag in i bokhandeln och köpte Galen i humlor av den engelska biologiprofessorn Dave Goulson. Hur kan någon vilja spilla tid på kriminalromaner med deckare som allihop har svårt att sova/svårt att hålla sig från spriten/svårt att hålla ihop äktenskapet. När det finns så underbara faktaböcker? 

I går var Dave Goulson till min glädje med i litteraturprogrammet Babel. Hans bok intar en tätplats bland skickligt skrivna faktaböcker och jag vill starkt rekommendera den. Har hunnit läsa en tredjedel och redan lärt mig mer om de fascinerande humlorna än vad jag någonsin hade hoppats på att få veta.  Vi kan alla göra något för att värna dessa små viktiga djur. Nu ska jag ta en bit av gräsmattan och så gurkört, en av humlornas älsklingsblommmor. Ska bli roligt att se dem klänga där.


2 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Jag gillar också humlor. De är nästan de enda pollinatörer som man ser just nu. Mitt Komet-plommonträd har börjat blomma och jag hoppas mycket på hummelhjälp där. Men just nu håller dom till i en gammal lönn vars krona är ett enda hav av blommor, varifrån surrandet av (hundratals ?) humlor hörs. Så de oansenliga vita Kometblommorna har nog inte högsta prioritet just nu.

    SvaraRadera
  2. Hoppas att någon humla hittar till ditt tidigblommande plommonträd! De jobbar ändå 18 timmar om dagen. Flitig som en humla, borde man säga.

    SvaraRadera