torsdag 21 januari 2016

André Courrèges är död

 Om du vill att någon ska lägga märke att du är borta, dö inte samtidigt med någon stor celebritet. André Courrèges gick bort den 7 januari men hur många journalister har skrivit om det? De är få, för världsstjärnan David Bowie avled tre dagar senare och stal allt spaltutrymme.

Fransmannen André Courrèges blev 92 år gammal. Han var en av de mest  inflytelserika klädskaparna på 1960-talet och hans vackra kläder hade en futuristisk touche, de gav betraktaren lite rymdkänsla, som jag minns det. Jag klippte ut en bild på en av hans klänningar och bad min mamma att sy en likadan. Den var av vitt ylletyg, rak, kort och med kort ärm. Jag borde ha haft vita stövlar till, men så moderiktig minns jag inte att jag var. Vad hände sedan med denna klänning som jag älskade? Vet inte. Önskar att jag hade haft den kvar.

2 kommentarer:

  1. Den var riktigt ärtig! (Varför säger man ärtig förresten?)

    SvaraRadera
  2. Varför säger man ärtig? Vet inte. Men jag kände mig säkert ärtig den gången i min hemsydda, vita Courrèges-kopia. I dag drömmer jag om att vara mondän men kommer jag att lyckas? Nej, för mondän betyder stilig, världsvan, chic och förutsätter att man är lång och benig och kan gå i högklackat. Jag satsar på hel och ren istället, det klarar jag.....

    SvaraRadera