tisdag 19 april 2016

Nytt museum för Chaplin lovers

Mer som jag inte förstår:

Varför tar saker längre tid? Det tar längre tid att starta datorn i dag. Det tar längre tid innan taklampan lyser. Apropå lampor, varför är det så svårt att hitta lampor som man skruvar fast i bordet? Tack och lov att min gamla fastskruvbara, vridbara, hög-och sänkbara skrivbordslampa fortfarande funkar.

Varför ska män ha små kavajer som spänner över bringan? Killarna i teve har kavajer som de växt ur, skyltdockorna i Stockholm likaså. Jag blir orolig för att knappen ska lossna.

Trånga kavajer kommer mig att tänka på Charlie Chaplin. Han har i dagarna fått ett nytt museum i Corsier sur Vevey, Schweiz: Chaplin's world Besökarna utlovas ett kulturcentrum med permanenta och tillfälliga utställningar och allt som finns att veta om den underbart begåvade Charlie Chaplin.

2 kommentarer:

  1. V g långsamstartande lågenergilampor så finns numera snabbstartande lysdiodlampor, också av lågenergityp.
    Långsamstartande datorer är tråkiga. Man kan visst rensa hårddisken från onödiga filer som den samlar på sig, mha något bra utrensningsprogram. Eller också kan man göra som jag gjorde med en gammal begagnad dator från 2007 - jag bytte hårddisk till en SSD, en solid state drive, alltså en helt elektronisk utan rörliga delar. Datorn blev som pånyttfödd vg att starta snabbt.

    SvaraRadera
  2. Tack för bra tips! Utan råd från våra medmänniskor skulle vi inte komma långt. Jag ska fråga efter snabbstartade lysdiodlampor i butiken nästa gång. Och den kille i Uppsala som hjälper mig med datorn ska jag fråga om han kan installera SSD.

    SvaraRadera