tisdag 12 april 2016

Misstänkt på biblioteket

När jag skulle gå ut från biblioteket började larmbågen väsnas och blinka rött. Bibliotekarien förklarade att den bok jag hade lånat var ett fjärrlån. Det fanns ingenting att göra. Jag lämnade biblioteket medan larmet tjöt och kände på nytt blickarna från alla som jag hade stört i tidningsläsningen.

Är inte Sverige ett land karaktäriserat av ordning och reda? Med normerade bh-kupor och cykelhjul och mjölkpaket? Varför ska biblioteken vara standardiseringsresistenta? Vore det fel att börja använda samma larmsystem på alla bibliotek?

Den läsande Maria av Helene Schjerfbeck


2 kommentarer:

  1. På gränsen till(äre)kränkning!?

    SvaraRadera
  2. Jag kände, som Desdemona, den oskyldigas upprördhet men kränkt, nej. Jag tänker inte gå tillbaka genom bågen utan lämna ifrån mig boken i boxen utanför biblioteket. Bra att den finns.

    SvaraRadera