Midsommardagen var rätt dag att besöka Moderna Muséet och den pågående separatutställningen med verk av japanska Yayoi Kusama. Glest med besökare, inga köer någonstans.
|
Prickig pumpa av Yayoi Kusama |
Kusama har varit besatt av pasta som hon kallar "mekanisk mat" och pumpor som har en sensuell form. Men mest av allt verkar hon vara besatt av penisar. De finns överallt i rummen. Prickiga, randiga, korta, långa, silvriga, svarta, röda, gula. "Black flower" är ett träd behängt med svartprickiga penisar och grått pubeshår.
Jag ser flera hundra tusen penisar och det blir lite enahanda. Flera hundra tusen? Ja. På pendeltåget hem slås jag nämligen av insikten att alla prickar som dominerar Kusamas verk egentligen föreställer penisar. Små och stora prickar är små och stora penisar sedda rakt uppifrån.
|
Kusamas verk "Oändligt spegelrum -- Fallosfält" är ett rum täckt med speglar som reflekterar penisar täckta av polkaprickar. Besökaren ser ett oändligt fält av fallosar. Kusama har utnämnt sig själv till "polkaprickarnas prästinna". |
|
Kusamas konst omfattar även träd och natur. Träden utanför Moderna Muséet är klädda i rödvitt tyg, en installation med titeln "Polkaprickarnas uppgång i träden". |
Av en slump möter jag den världsberömda Yayoi Kusama igen och igen samma dag. På Centralen köper jag
Financial Times för att läsa kommentarer till valresultatet -- många britter verkar ha ångrat sig -- och för att man har intressanta kulturartiklar på lördagarna. I FT ser jag en bild av Kusamas verk "Narkissos trädgård", en installation med hundratals fotbollsstora spegelklot av rostfritt stål, intill en stor damm i nyöppnade skulpturparken Domaine du Muy i Provence.
På kvällen hemma läser jag
The New Yorker (June 6 - 13) och får se en helsidesbild av "Narkissos trädgård" i en version som finns utställd hela sommaren Philip Johnsons Glass House, New Canaan, Connecticut, USA.
Nedan den "Narkissos trädgård" som visas på Moderna Muséet.
|
Narkissos trädgård, Stockholmsversionen |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar